Abellio Noordrijn-Westfalen

Abellio NWR heeft een geslaagd bod uitgebracht op RRX, de ruggengraat van het spoorsysteem, en in juni 2015 de grootste deelconcessie gegund gekregen. Abellio exploiteert er twee lijnen: RE1 (Hamm - Dortmund – Düsseldorf - Keulen - Aken) en RE11 (Düsseldorf - Essen - Dortmund - Paderborn - Kassel). De exploitatie begint in december 2018. Abellio verzorgt dan 6,2 miljoen treinkilometers per jaar.

Vanaf eind 2016 gaat het Nieder-Rhein-Netz (NRN) Arnhem met Düsseldorf verbinden. Voor deze dienst worden er 21 Flirt 3-treinen (waaronder zeven driesysteemtreinen) gebouwd. Op de 17 kilometer die het traject door Nederland voert, moeten de Flirt 3-treinen met 3 verschillende stroomsystemen (1500 V, 15 kV en 25 kV) in combinatie met 3 treinbeveiligingssystemen (ATB, ETCS en PZB) uit de voeten kunnen. Hiervoor wordt een nieuwe werkplaats gebouwd in Duisburg.

De twee concessies in de mobilisatiefase zijn:

Nieder-Rhein-Netz

Rhein-Ruhr-Express (RRX) – RE 1/11

Start: december 2016

Start: december 2018 en medio 2020

Eind: 2028

Eind: 2033

19.000 reizigers per dag

40.000 reizigers per dag

21 treinstellen

29 treinstellen

In de exploitatie zet Abellio NRW sterk in op hoogwaardige kwaliteit. In juni 2015 mocht Abellio NRW de gouden medaille 2014 voor uitmuntende prestaties van vervoersautoriteit NWL (Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe) in ontvangst nemen. Ook bij de andere grote vervoersautoriteit in NRW, de VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr), staat Abellio in de top van de kwaliteitsranglijsten.

De drie concessies die worden geëxploiteerd zijn:

Emscher Ruhrtal-Netz

Ruhr-Sieg-Netz

Der Mungstener (S7)

Start: 2005

Start: 2007

Start: 2013

Einde: 2019

Einde: 2019

Einde: 2028

2000 reizigers per dag

22.000 reizigers per dag

13.000 reizigers per dag

95,0% punctualiteit

91,8% punctualiteit

96,0% punctualiteit

3 treinstellen

17 treinstellen

9 treinstellen