Abellio Noordrijn-Westfalen Abellio NWR heeft een geslaagd bod uitgebracht op RRX, de ruggengraat van het spoorsysteem, en in juni 2015 de grootste deelconcessie gegund gekregen. Abellio exploiteert er twee lijnen: RE1 (Hamm - Dortmund – Düsseldorf - Keulen - Aken) en RE11 (Düsseldorf - Essen - Dortmund - Paderborn - Kassel). De exploitatie begint in december 2018. Abellio verzorgt dan 6,2 miljoen treinkilometers per jaar. Vanaf eind 2016 gaat het Nieder-Rhein-Netz (NRN) Arnhem met Düsseldorf verbinden. Voor deze dienst worden er 21 Flirt 3-treinen (waaronder zeven driesysteemtreinen) gebouwd. Op de 17 kilometer die het traject door Nederland voert, moeten de Flirt 3-treinen met 3 verschillende stroomsystemen (1500 V, 15 kV en 25 kV) in combinatie met 3 treinbeveiligingssystemen (ATB, ETCS en PZB) uit de voeten kunnen. Hiervoor wordt een nieuwe werkplaats gebouwd in Duisburg.De twee concessies in de mobilisatiefase zijn:Nieder-Rhein-NetzRhein-Ruhr-Express (RRX) – RE 1/11Start: december 2016Start: december 2018 en medio 2020Eind: 2028Eind: 203319.000 reizigers per dag40.000 reizigers per dag21 treinstellen29 treinstellenIn de exploitatie zet Abellio NRW sterk in op hoogwaardige kwaliteit. In juni 2015 mocht Abellio NRW de gouden medaille 2014 voor uitmuntende prestaties van vervoersautoriteit NWL (Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe) in ontvangst nemen. Ook bij de andere grote vervoersautoriteit in NRW, de VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr), staat Abellio in de top van de kwaliteitsranglijsten.De drie concessies die worden geëxploiteerd zijn:Emscher Ruhrtal-NetzRuhr-Sieg-NetzDer Mungstener (S7)Start: 2005Start: 2007Start: 2013Einde: 2019Einde: 2019Einde: 20282000 reizigers per dag22.000 reizigers per dag13.000 reizigers per dag95,0% punctualiteit91,8% punctualiteit96,0% punctualiteit3 treinstellen17 treinstellen9 treinstellen