Qbuzz

Qbuzz is het OV-busbedrijf van NS in Nederland. Qbuzz rijdt busdiensten in de provincies Utrecht, Groningen, Drenthe en Friesland. In het startjaar 2008 is Qbuzz begonnen met busdiensten in Friesland en Rotterdam. In 2009 heeft Qbuzz de concessie Groningen-Drenthe gewonnen. Sinds december 2013 verzorgt Qbuzz de bus- en tramdiensten in en om Utrecht, onder de naam U-OV. Qbuzz heeft in totaal 1.832 fte’s en een ziekteverzuimcijfer in 2015 van 7,4% (7,6% in 2014).

Samenwerking met NS

Vanaf de oprichting in 2008 maakt Qbuzz onderdeel uit van de Nederlandse NS-organisatie; NS bezat tot 2013 49% van de aandelen. In 2013 is het resterende deel (51%) overgenomen en is Qbuzz bij Abellio ondergebracht.

Als 100% deelneming draagt Qbuzz bij aan de ontwikkeling van de deur-tot-deurstrategie van NS. In 2015 is de samenwerking met Abellio en NS geïntensiveerd en is begonnen met het ontwikkelen van een innovatieve ‘door-to-door’-app. Andere voorbeelden van succesvolle initiatieven zijn het U-OV Gemaksabonnement in Utrecht en het in de treinen omroepen van aansluitende busdiensten op regionale treinstations van Utrecht. Utrecht Centraal wordt daardoor minder belast en vaak zijn reizigers eerder op hun bestemming. In Groningen-Drenthe is de ontwikkeling van de Qliner en Qlink concepten een groot succes.

Qbuzz is een goed renderende onderneming (EBIT 2015: € 9 miljoen) en heeft aangetoond grote concessies succesvol te kunnen implementeren. Na de initiële investeringen in het eerste jaar is Qbuzz in staat het tweede jaar operationeel break-even te draaien. Op basis van innovatieve business cases en goed management ziet Qbuzz kans het rendement te vergroten in de opvolgende jaren.

Groningen-Drenthe

Kengetallen: 723 medewerkers, 309 bussen, 60.000 reizigers per dag. Reizigers van Qbuzz waarderen de dienstverlening met 7,6 (bron: OV-klantenbarometer 2014, maart 2015).

Deze busconcessie is gestart in december 2009 en liep oorspronkelijk af in december 2015. Mede dankzij de grote tevredenheid van de opdrachtgever is een verlenging gerealiseerd, eerst tot december 2017 en recent tot december 2019.

Qbuzz is innovatief in de ontwikkeling van busconcepten. In 2010 is Qbuzz gestart met de Qliner: comfortabele HOV-bussen (hoogwaardig openbaar vervoer) en voorzien van alle gemakken zoals wifi en airco. De bussen rijden rechtstreekse, snelle routes tussen grote dorpen en steden met beperkt aantal stops.

Q-link is het snelle en vernieuwde busnet tussen belangrijke bestemmingen in de stad Groningen en de grotere woon-werkplekken in de regio. Het Q-link-netwerk bestaat uit vijf lijnen met comfortabele lange bussen; elke lijn is te herkennen aan zijn specifieke kleur. De bussen rijden hoogfrequent en hebben wifi.

Friesland

Kengetallen:169 medewerkers, 67 bussen, 13.000 reizigers per dag. Reizigers van Qbuzz waarderen de dienstverlening met een 7,6 (bron: OV-klantenbarometer 2014, maart 2015).

Deze busconcessie is gestart in december 2008 en loopt af in december 2016. In 2015 heeft Qbuzz een offerte ingediend voor de nieuwe busconcessie inclusief de busdiensten op de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling en Ameland. Provincie Friesland heeft in december 2015 besloten de nieuwe concessie niet aan Qbuzz te gunnen.

Utrecht

Kengetallen: 972 medewerkers, 310 bussen, 26 trams, 140.000 reizigers per dag, 7,5 klanttevredenheid (bron: OV-klantenbarometer 2014, maart 2015).

De concessie omvat zowel bus- als tramservices en is door provincie Utrecht aan Qbuzz gegund tot 2023. Als enige stad in Nederland rijdt in Utrecht een buslijn volledig elektrisch zonder aanvullende subsidie. Dit duurzaamheidvoorbeeld is door de Nederlandse regering tijdens de klimaattop in Parijs gepresenteerd. Op dit moment werken provincie Utrecht en Qbuzz samen aan een voorstel om meer elektrische bussen in te zetten en aan de implementatie van een nieuwe tramlijn: de Uithoflijn, een tramverbinding tussen Utrecht-centrum en de Universiteitswijk.