Begrippenlijst 5-minutennormEuropese punctualiteitsnorm die stelt dat een trein pas is vertraagd als die vijf minuten te laat arriveert.A2-corridorHet spoortraject tussen Eindhoven en Amsterdam.AandachttrajectenTrajecten met structurele problemen in punctualiteit, aansluitingen of een soepele reis voor specifieke reizigersgroepen. Op deze trajecten levert NS samen met ProRail extra inspanningen om vertragingen terug te dringen en de klanttevredenheid te vergroten.Aangepaste dienstregelingGeregisseerde wijziging in het treinverloop als deze geconfronteerd dreigt te worden met een kwetsbare situatie, bijvoorbeeld vanwege sneeuwval, flinke koude of een groot onweersfront. Een aangepaste dienstregeling zorgt voor meer ruimte op het spoor. Er rijden dan minder treinen, wat de kans verkleint dat het treinverkeer vastloopt.AankomstpunctualiteitDe mate waarin aankomsttijden van treinen in de praktijk overeenkomen met de dienstregeling. In het algemeen is punctualiteit is een belangrijke maatstaf voor de kwaliteit van de uitvoering van het in de dienstregeling geplande proces.ATBvvHet Automatisch TreinBeïnvloedingssysteem – Verbeterde Versie is een systeem dat treinen ook automatisch voor het stoptonend sein (STS) stopt bij een snelheid onder de 40 km/u. Het systeem is een aanvulling op ATB Eerste Generatie (ATBEG).BezettingsgraadNorm waarin het reizigersaantal wordt afgezet tegen het aantal beschikbare plaatsen in de trein.BuitendienststellingEen in de dienstregeling geplande treinvrije periode voor onderhouds-, vernieuwings- of herstelwerkzaamheden. De infrastructuur is dan bestemd voor de vernieuwing van het spoor en niet voor treinverkeer. De buitendienststellingen worden geregeld door ProRail in samenspraak met de vervoerders.Chief Governance Risk Compliance Officer (CGRCO)Nieuwe functie binnen de raad van bestuur van NS die verantwoordelijk is voor governance, risk & compliance. De CGRCO draagt zorg voor verdere professionalisering van de bedrijfsvoering en verandering van de bedrijfscultuur.ConcessieEen overeenkomst waarmee een overheidsinstantie de gehele (of gedeeltelijke) exploitatie van een economische activiteit aan een derde uitbesteedt en waarvoor deze derde het exploitatierisico draagt. De Nederlandse overheid heeft de exploitatie van het hoofdrailnet aan NS gegund voor de periode 2015–2025.DeeleconomieEen socio-economisch systeem waarin delen en collectief consumeren centraal staat. Het gaat om gezamenlijk creatie, productie, distributie, handel en consumptie van goederen en diensten.DienstregelingDe planning naar tijd en plaats van een vervoerdienst.Dossier DuurzaamJaarlijks onderzoek dat NS gebruikt om haar duurzame imago bij consumenten te toetsen.Energie-efficiëntHet doel om de hoeveelheid energie die nodig is voor het leveren van producten of diensten te verminderen. NS verbetert haar energie-efficiëntie door de maximale inzet van moderne treinen met lager energieverbruik, zoals de Sprinter Light Train (SLT) en de revisie van oude treinen naar moderne en energiezuinigere treinen. Het energieverbruik vermindert ook door EnergieZuinig Rijden (EZR) en EnergieZuinig Opstellen. Daarvoor houden wij de Energie Efficiency Index bij.EnergieZuinig OpstellenHet behalen van energiewinst door bij het rangeren van treinen de verlichting en verwarming uit te schakelen om onnodig energieverbruik in de ‘wachtstand’ tegen te gaan.EnergieZuinig RijdenHet behalen van energiewinst door een rustige en punctuele rijstijl met snel optrekken en lang laten uitrollen van treinen.ERTMSEuropean RailTraffic Management System. Het nieuwe Europese beveiligingssysteem op het spoor dat op termijn het ATB-systeem gaat vervangen.Executive Committee (ExCo)De ExCo bestaat uit de raad van bestuur plus de directeuren van de bedrijfsonderdelen, de directeur Communicatie & Strategie en de directeur HR en Organisatie. De ExCo wordt betrokken bij belangrijke besluiten voor NS.HoofdrailnetHet spoornet waarop Nederlandse Spoorwegen (NS) het alleenrecht heeft voor het rijden van reizigerstreinen.HSL-ZuidDe 125 km lange, voor hoge snelheden geschikte spoorlijn die loopt van Schiphol tot aan de Belgische grens, met een aftakking naar Breda.ILTDe Inspectie Leefomgeving en Transport bewaakt en stimuleert de naleving van wet- en regelgeving voor een veilige en duurzame leefomgeving en transport.IntercityReizigerstrein die een snelle verbinding vormt tussen locaties en in principe slechts op de grote, belangrijke stations stopt. De IC is daarmee zeer geschikt voor het reizen over langere afstanden.ImpactanalyseDoor onze impact ten aanzien van de materiële thema’s te analyseren en inzichtelijk te maken, kunnen wij hierover met stakeholders in dialoog gaan en gericht sturen op het verhogen van onze positieve impact en het verlagen van onze negatieve impact.KeuzedagDagen waarop abonnementhouders van 60 jaar en ouder een dag onbeperkt kunnen treinreizen tegen een sterk gereduceerd tarief.KlantoordeelGeformuleerde mening van reizigers over de dienstverlening van NS.KnooppuntPlaats waar veel wegen, spoorlijnen of modaliteiten samenkomen.Lange AfstandskortingKorting op reizen van langer dan 40 kilometer. Hoe langer de afstand, hoe hoger de korting.Lange Termijn SpooragendaEen kwaliteitssprong op het spoor blijkt nodig om tegemoet te komen aan al deze wensen en ambities. Het ministerie van IenM heeft hiertoe in 2012 de Lange Termijn Spooragenda opgesteld.Level playing fieldRechtvaardigheidsprincipe dat zich richt op het scheppen van een omgeving waarin verschillende aanbieders op grond van hun specifieke kenmerken een concurrerend aanbod kunnen doen op basis van dezelfde uitgangspuntenLiberalisatieOpheffing door de overheid van beperkingen om tot de vervoersmarkt toe te treden, wat concurrentie mogelijk maakt.LocovIn het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) behartigen consumentenorganisaties de belangen van de treinreiziger. Zij doen dat door het voeren van overleg met en het adviseren van de Nederlandse Spoorwegen (NS), ProRail en met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De consumentenorganisaties geven advies aan NS, ProRail en het ministerie.Lost time Injury frequency rate (LTI)Een gebeurtenis die leidt tot verzuim van meer dan een werkdag of dienst. Denk aan een ongeval in een werkplaats. Werkzaamheden door en ongevallen van contractors worden niet meegenomen.MaterieelonttrekkingHet uit dienst halen van materieel voor onderhoud of reparatie.MaterialiteitMix van het belang van stakeholders en de daadwerkelijke impact die NS kan hebben op het onderwerp.Milieu-winst-en-verliesrekeningWinst- en verliesrekening waarin de ‘waarde’ van milieu-impact op de samenleving is doorberekend.Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB)Samenwerkingsverband van overheden, vervoerders en consumentenorganisaties waaronder de Nederlandse Spoorwegen en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zij werken samen aan doorontwikkeling van de ov-chipkaart en de belangen van de reiziger.NedRailwaysVoorloper van Abellio, de dochteronderneming van NS die openbaarvervoerconcessies exploiteerd in het buitenland en Nederland.NSFSCEen Ierse leasemaatschappij die als dochteronderneming van de NS Groep verantwoordelijk is voor het vermogensbeheer ten behoeve van een groot deel van het rollend materieel dat eigendom is van NS.OV-chipkaartBetaalmiddel voor openbaar vervoer in Nederland. De OV-chipkaart is geldig in trein, bus, tram en metro.OV-servicewinkelEen nieuw serviceconcept met servicewinkels, informatiebalies op het station waar klanten direct hulp krijgen bij al hun vragen over het reizen met de trein. In de OV-servicewinkels werken verschillende vervoerders nauw samen. OV-tafelLandelijke en landsdelige overlegstructuur gericht op verbetering van de deur-tot-deurreis in het OV ten dienste van de reiziger.PitstopOnderhoudsmethode waarbij storingsherstel van een trein aan een speciaal ingericht putspoor plaatsvindt, wat de doorlooptijd van herstel verkort en zitplaatscapaciteit voor reizigers vergroot.Prestatie-indicator Algemeen klantoordeel hoofdrailnet binnenlandHet Algemeen klantoordeel geeft het percentage reizigers weer dat hun reis waardeert met een 7 of hoger.In scope zijn reizigers in de treinen die NS rijdt in het kader van de concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025. Dit zijn alle binnenlandse treinen die de in het Besluit hoofdrailnet genoemde stations bedienen. De Intercity direct, Thalys, IC Berlijn, IC Brussel, ICE zijn onderdeel van een ander klanttevredenheidsonderzoek en worden niet meegenomen in dit klantoordeel.Prestatie-indicator Algemeen klantoordeel HSL-Zuid dienstenHet Algemeen klantoordeel HSL-Zuid diensten geeft het percentage reizigers weer dat de dienstverlening rondom hun gemaakte treinreis beoordeelt met een 7 of hoger. In scope zijn de treinen die NS rijdt als HSL-Zuid diensten. Dit zijn de Intercity direct en Thalys. Alleen op Nederlands grondgebied wordt aan reizigers gevraagd of ze mee willen te werken aan een klanttevredenheidsonderzoek.Prestatie-indicator Klantoordeel sociale veiligheid in de trein en op het stationHet klantoordeel sociale veiligheid in de trein en op het station is het percentage klanten dat hun veiligheidsbeleving in de trein respectievelijk op het station overdag en in de avond na 19:00 waardeert met een cijfer 7 of hoger. In scope zijn reizigers in de treinen die NS rijdt in het kader van de concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025. Dit zijn alle binnenlandse treinen die de in het Besluit hoofdrailnet genoemde stations bedienen. De Intercity direct, Thalys, IC Berlijn, IC Brussel, ICE zijn onderdeel van een ander klanttevredenheidsonderzoek en worden niet meegenomen in dit klantoordeel.Prestatie-indicator Vervoercapaciteit reizigers in de spitsVervoercapaciteit reizigers in de spits geeft een indicatie van de kans op een vervoerplaats voor een reiziger die tijdens de spits in een willekeurige trein stapt. Het aantal vervoerplaatsen bevat in de spits ook staanplaatsen voor de tweede klas.De scope van de indicator zijn alle treinen die NS rijdt in het kader van de concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025. Dit zijn alle binnenlandse treinen die de in het Besluit hoofdrailnet genoemde stations bedienen, exclusief Intercity direct, Thalys, IC Berlijn, IC Brussel, ICE.Prestatie-indicator Aandachttrajecten t.a.v. vervoercapaciteit in de spitsAandachttrajecten t.a.v. vervoercapaciteit in spits geeft de gemiddelde vervoercapaciteit op de tien aandachttrajecten zoals gespecificeerd in de concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025. Deze aandachttrajecten zijn in 2014 op basis van de realisatie van 2013 bepaald. De vervoercapaciteit wordt op dezelfde manier berekend als de PI vervoercapaciteit reizigers in de spits. De tien aandachttrajecten zijn:Zaandam naar SchipholHoorn naar ZaandamAmsterdam Centraal naar HilversumSchiphol naar Almere CentrumAmsterdam Centraal naar HoornUtrecht naar ’s-HertogenboschTilburg naar ’s-HertogenboschHilversum naar Schiphol’s-Hertogenbosch naar UtrechtZaandam naar HoornDe scope van de indicator zijn alle treinen die op de bovenstaande trajecten rijden.Prestatie-indicator Vervoercapaciteit reizigers in de spits HSL-Zuid diensten (binnenland)Vervoercapaciteit reizigers in de spits HSL-Zuid diensten (binnenland) geeft de kans weer dat reizigers in de Intercity direct in de 2e klas een zitplaats hebben in de spits in de drukst bezette trein, op werkdagen, op het door reizigers meest gebruikte traject (Schiphol-Rotterdam vice versa). Deze zitplaatskans wordt uitgedrukt in procenten.Deze indicator is alleen op de Intercity direct van toepassing. Voor de Thalys kan een zitplaats gereserveerd worden en daarmee is de reizigers zeker van een zitplaats, deze is daarom buiten scope.Prestatie-indicator Reizigerspunctualiteit (gezamenlijke indicator met de infrastructuurbeheerder)Reizigerspunctualiteit geeft een indicatie van het percentage van de reizigers voor wie de treinreis qua reistijd volgens plan is verlopen. Dat wil zeggen dat de trein daadwerkelijk gereden heeft, minder dan vijf minuten vertraging bij aankomst had op een van de 35 meetpunten en de voor de overstappers geplande aansluiting is gehaald.In scope zijn alle treinen die NS rijdt in het kader van de concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025. Dit zijn alle binnenlandse treinen die de in het Besluit hoofdrailnet genoemde stations bedienen exclusief Intercity direct en Thalys en inclusief IC Brussel, IC Berlijn en ICE.Prestatie-indicator Aandachttrajecten reizigerspunctualiteit (gezamenlijke indicator met de infrastructuurbeheerder)De indicator aandachttrajecten t.a.v. reizigerspunctualiteit meet of een trein het meetstation heeft bereikt en zo ja, of de trein met minder dan 15 minuten is aangekomen. Dit wordt berekend door het gemiddelde te nemen van alle treinen die aankomen op tien stations vanuit een bepaalde richting zoals gespecificeerd in de concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025. Deze aandachttrajecten zijn in 2014 op basis van de realisatie van 2013 bepaald. Er wordt geen rekening gehouden met het aantal reizigers in de treinen, de berekening wordt uitgevoerd op het niveau van de aankomstpunctualiteit van treinenAlle treinen die uit één bepaalde richting binnenkomen op 1 van de 10 trajecten tellen even zwaar mee. De punctualiteit wordt gemeten ten opzichte van het zogenaamde dagplan dat 36 uur van te voren is vastgesteld); dat betekent dat als een trein niet heeft gereden of 15 minuten of meer vertraging heeft, die als niet gehaald wordt geteld.Prestatie-indicator Reizigerspunctualiteit HSL-Zuid diensten (voor zover toerekenbaar aan NS)Reizigerspunctualiteit HSL-Zuid diensten geeft een indicatie van het percentage van de reizigers van de Intercity direct en Thalys (binnenlands deel) voor wie de treinreis volgens plan is verlopen. Dat wil zeggen dat de trein daadwerkelijk gereden heeft en minder dan de normtijd vertraging heeft bij aankomst, voor zover toerekenbaar aan NS.In scope zijn de Intercity direct en Thalys op alle stations waar een aankomst word gemeten (Amsterdam Centraal, Schiphol, Rotterdam Centraal, Breda)Prestatie-indicator Informatie bij ontregelingen in de trein en op het stationDeze indicator is het ongewogen gemiddelde van de informatievoorziening bij ontregelingen (IBO) in de trein respectievelijk op het station en geeft het percentage weer van het totaal aantal gemeten ontregelingen in de treindienst, waarbij daarover in de trein respectievelijk op het station informatie is gegeven via omroep en/of schermen.Scope: Op alle treinen en stations waar de enquêteurs voor het klantonderzoek komen, vinden ook kwaliteitsmetingen plaats. Er wordt gemeten in de treinen die NS rijdt in het kader van de concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025. Dit zijn alle binnenlandse treinen die de in het Besluit hoofdrailnet genoemde stations bedienen. In 2015 echter nog exclusief de Intercity direct, Thalys, IC Berlijn, IC Brussel en ICE. Prestatie-indicator Reisinformatie treinketenReisinformatie treinketen geeft inzicht in de juistheid en tijdigheid van reisinformatie die NS, via het systeem InfoPlus, uitstuurt naar alle afnemers zoals de schermen op stations. Reisinformatie treinketen gaat specifiek over vertrekvertraging en vertrekspoorwijziging. De indicator geeft aan of de reisinformatie die vijf minuten voor het werkelijk vertrek van de trein verstrekt is juist was bij treinen met een vertrekvertraging of spoorwijziging ten opzichte van jaarplan. Informatie is juist als achteraf wordt vastgesteld dat de daadwerkelijk gemeten vertrektijd minder drie minuten afwijkt van de verstrekte informatie en het daadwerkelijk gemeten vertrekspoor ook overeenkomt met het verstrekte informatie. Deze prestatie indicator geeft inzicht in hoeverre de informatie juist naar de afnemers is verstuurd. Een eventueel defect van de borden op het station is hierin niet opgenomen.In scope zijn alle halteringen van reizigerstreinen van alle vervoerders in Nederland met een geplande vertrektijd en een gepland vertrekspoor.PunctualiteitDe mate waarin vertrek- en/of aankomsttijden van treinen in de praktijk overeenkomen met de dienstregeling. Punctualiteit is een belangrijke maatstaf voor de kwaliteit van de uitvoering van het in de dienstregeling geplande proces.RailpocketZakcomputer van hoofdconducteur, servicemedewerker en machinist.Reizen op rekeningBetaalwijze voor het OV waarbij reizigers achteraf betalen en zo geen saldo op hun OV-chipkaart hoeven te laden. ReizigerskilometerEenheid voor de afstand die een individuele reiziger met een bepaald vervoermiddel aflegt.ReizigerspunctualiteitDe reistijd van de klant inclusief alle aansluitingen ten opzichte van diens reisplan (bijvoorbeeld een uitgegeven reisadvies). Dit wordt gemeten op 47 punten.RisicobereidheidDe risicobereidheid van een organisatie geeft uitdrukking aan de aard en omvang van de risico’s die een organisatie bereid is aan te gaan bij het realiseren van haar bedrijfsdoelstellingen.Sprinter Nieuwe GeneratieWerknaam voor de derde generatie Sprinters van NS. Deze nieuwe treinen zullen vanaf 2018 beschikbaar zijn voor reizigersvervoer.StakeholdersMensen of groepen die beïnvloed worden door onze acties en wier acties invloed hebben op onze organisatie en dienstverlening.StationsbelevingsmonitorInstrument waarmee wordt gemeten hoe klanten stations beleven. Op alle treinstations in Nederland worden reizigers bevraagd naar hun waardering en beleving van stations(ruimtes).StationsverbodVeiligheidsmaatregel die bepaalt dat een overlastgever niet meer op het stations mag komen. STS-passageOngewenste niet-technische passage van een rood sein (stoptonend sein, sts).TechniekFabriekVakschool van NedTrain voor treintechniek waar leerlingen tegelijkertijd werken en leren met een baan als resultaat. TLSHet bedrijf achter de OV-chipkaart, opgericht om het nationale OV-chipkaartsysteem in Nederland in te voeren en in stand te houden. Het uitgangspunt is dat alle Nederlandse OV-bedrijven zijn aangesloten op het nieuwe systeem. De vijf grote openbaar vervoerbedrijven namen het initiatief om TLS op te richten.TOP-programmaBinnen de ondersteunende diensten van NS (Finance, IT, HR en Inkoop) zijn verbeteringen mogelijk in kosten en kwaliteit. Door beleid en werkwijze te standaardiseren, schaalvoordeel te zoeken, en synergie te bewerkstelligen. Het programma moet leiden tot een besparing van circa € 100 miljoen per jaar vanaf 2017, deels uit een besparing op inhuur en eigen personeel en deels door besparingen op inkoop.TransferRoutes tussen de treinen, en tussen trein en aansluitend vervoer.TransparantiebenchmarkInstrument van het ministerie van Economische Zaken ter bevordering van de maatschappelijke verslaggeving in Nederland. De Transparantiebenchmark geeft inzicht in de wijze waarop de grootste Nederlandse ondernemingen verslag doen van hun MVO-activiteiten.Treinbelevingsmonitor (TBM)Instrument om te onderzoeken hoe het veranderen van elementen in de trein de waardering van reizigers over de kwaliteit van de trein beïnvloedt.VervoerscapaciteitDe capaciteit van een trein om een hoeveelheid passagiers te vervoeren.Vierde Europese SpoorwegpakketOp 30 januari 2013 heeft Eurocommissaris Siim Kallas zijn 4e Spoorwegpakket gepresenteerd. Met het 4e Spoorwegpakket wil de Europese Commissie de in haar ogen slecht presterende spoorsector verder hervormen, innovatie bevorderen en betere dienstverlening aanmoedigen om groei te stimuleren.WACCDe Weighted average cost of capital is de Engelstalige benaming voor de gewogen gemiddelde kosten van het vermogen van een bedrijf.WinterreserveDeel van het materieel dat in de winterperiode ZitplaatscapaciteitDe capaciteit aan zitplaatsen in een trein om passagiers te vervoeren.