Vooruitblik NS wil in 2016 het vertrouwen herstellen en onze prestaties naar een niveau tillen dat past bij de ambities. Maar komend jaar wordt er nog wel veel gevraagd van onze Nederlandse reizigers. Er staan rond Utrecht Centraal veel buitendienststellingen gepland, vooral in de weekenden en in vakantieperiodes. Ook op andere plekken zijn werkzaamheden aan het spoor. En niet alleen Utrecht, ook stations als Breda en Eindhoven zijn nog volop in verbouwing. Het blijft in de spits voorlopig op een aantal trajecten ook erg druk in de trein. We doen er alles aan om dat te verlichten. Eind december presenteerden we een plan van aanpak: we zetten onder meer al het beschikbare materieel in, knappen oude dubbeldekkers op en verminderen hinder met bussen, reisinformatie op maat en andere alternatieven. Maar reizigers moeten er rekening mee blijven houden dat staan er op korte ritjes bij kan horen.Alle verbouwingen en werkzaamheden zijn gelukkig tekenen van vooruitgang. NS investeert samen met ProRail fors in beter openbaar vervoer per trein. Utrecht Centraal is bijna klaar en wordt een prachtige ‘hub’: drie keer zo groot als voorheen, geschikt voor 100 miljoen reizigers per jaar en met voorzieningen die aansluiten bij de behoeftes van onze reizigers. Het vernieuwde spoor biedt meer ruimte voor treinen. Eind van het jaar rijden naar verwachting ook de eerste nieuwe Sprinters door het Nederlandse landschap. Deze treinen van Stadler zijn de voorbode van nog meer Sprinters (fabrikant CAF) die vanaf 2018 op het spoor komen. Vanaf dat jaar rijden we in Nederland op 100% groene stroom, komend jaar is dat 75%. In 2016 komen ook de nieuwe OV-fietsen in het straatbeeld en verbeteren we met Fiets & Service de fietsvoorzieningen op stations. Kortom, na 2016 wordt het echt beter voor de Nederlandse treinreizigers.Ook grensoverschrijdende verbeteringen staan op stapel. De frequenties van de Intercity direct en Thalys zijn verder opgeschroefd en vanaf 2017 rijdt de IC Brussel naar verwachting via de HSL en Breda. Bij onze buitenlandse activiteiten is het een spannend jaar: in december heeft Abellio een bieding gedaan op de Greater Anglia-concessie. In juni horen we of we hier blijven rijden. De Northern Rail-concessie stopt eind maart 2016. In Duitsland heeft Abellio diverse biedingen in de pijplijn. Goede resultaten en verbeteringen voor de reizigers in de hele vervoersketen realiseren we alleen in goede samenwerking met onze partners en door 100% inzet van onze medewerkers. We werken verder aan het creëren van een veilige en stimulerende werkplek voor al onze collega’s. NS start met verbetermaatregelen van de bedrijfscultuur en -structuur. Op 1 februari is Susi Zijderveld toegetreden tot de raad van bestuur als Chief Governance, Risk & Compliance Officer. Met ProRail geven we ook in 2016 verder uitvoering aan de Lange Termijn Spoor Agenda in het programma Beter & Meer: hierbij gaat het onder meer om hoogfrequent vervoer op de zogeheten A2-corridor tussen Eindhoven en Amsterdam. Kleiner maar wellicht niet minder belangrijk: samen met ANWB gaan we dit jaar op zoek naar startups met innovatieve mobiliteitsoplossingen. We willen de kracht van startende ondernemers gebruiken om reizen aangenamer te maken. Daartoe hebben we een innovatiefonds in het leven geroepen. Het blijft voor NS hoogste prioriteit om onze reizigers elke dag een betrouwbare dienstverlening te bieden: een schone trein, die op tijd rijdt en met een grote kans op een zitplaats. Punctualiteit blijft onze onverminderde aandacht houden, net als klanttevredenheid en sociale veiligheid. Daartoe herijken we nu ook onze strategie. Voorwaarde is dat NS een financieel gezonde onderneming is en blijft. Mede door miljardeninvesteringen in nieuwe treinen staat NS voor een fikse opgave. Tegelijk is dit een extra stimulans: door te investeren maken we het openbaar vervoer nog aantrekkelijker voor reizigers.